För oss är det viktigt att du som patient känner dig helt trygg innan, under och efter din operation. Man kan skriva avtal, teckna garantier och försäkringar men i slutändan handlar det om kommunikation och förtroende. Förtroende mellan patient och plastikkirurg.

Dr Gribbe har under hela sin karriär varit noggrann med att patienterna ska känna sig välinformerade och sedda före och efter operationen. Det har resulterat i trygga och nöjda patienter där slutkontrollen blir en bekräftelse på det förväntade resultatet.

Trygghetspaket och kapselgaranti

För att du ska känna dig extra trygg så ingår ett trygghetspaket i operationspriset och du har dessutom möjlighet att teckna en kapselgaranti.

Trygghetspaket under ett år

Postoperativ blödning

Postoperativ infektion

Kostnadsfria återbesök

Asymmetri storleksskillnad

Asymmetri höjdskillnad

Onormal ärrbildning

Ruptur, Läckage

Rotation

Töjd ficka

Bottom-out (BO)

Onormal muskelpåverkan

Symmastia

Dygnetrunt jour tiden efter operation

Kapselgaranti under fem år

Kapselkontraktion, hård kapsel.

En specifik risk vid bröstförstoring är kapselbildning kring implantatet. Redan direkt efter operationen börjar kroppen att producera en tunn hinna av bindväv runt implantatet. Den tunna hinnan lägger sig som en skyddande kapsel runt implantatet. Men ibland så blir kapseln lite tjockare eller ojämn och det är denna typ av kapselbildning som kan orsaka problem. Det är den bindvävshinna som bildas runt implantatet (kapsel) som då blir för kraftig (kapselkontraktur) och kan orsaka allt från en lätt formförändring till ordentlig fasthet och ömhet i bröstet. Detta kan kräva en kirurgisk åtgärd. En garanti mot kostnader i samband med en eventuell omoperation kan tecknas till en extra kostnad.

Kapselbildning är en relativt ovanlig komplikation. Det går inte att förutsäga vem som kommer att bli drabbad av just kapselbildning. En del får kapselbildning i båda brösten medan andra endast får det i ett av brösten. Kapselbildning kan uppstå tidigt efter operationen. Men det är vanligast att det uppstår ju längre tid implantaten suttit inne i brösten. Det uppstår egentligen på grund av en helt naturlig kroppslig reaktion. Genom att kapsla in implantatet i en bindvävshinna så försöker kroppen skydda sig mot implantatet. Det beror på att implantatet är ett främmande föremål för kroppen.